Νέα μεγάλη πτώση στην κατανάλωση βιώνουν οι αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ η οποία σε κάποιες περιπτώσεις φτάνει και το... -30%. Η καταστροφική αυτή πτώση ξεκίνησε στα μέσα Νοεμβρίου και αποδίδεται στο τσουνάμι φόρων που πρέπει να πληρώσουν οι πολίτες μέχρι το τέλος του χρόνου.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προσπαθούν με εκπτωτικές προσφορές να δημιουργήσουν κίνητρα κατανάλωσης αλλά μάλλον μάταια.
Πάντως προβαίνουν από εβδομάδα σε εβδομάδα σε διαφορετικές προσφορές, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να επιλέγουν ολοένα και περισσότερο τα είδη που βρίσκονται σε εκπτώσεις. Όμως, η συρρίκνωση του εισοδήματος τους έχει ως συνέπεια να τίθεται όριο στις αγορές, με τις προσφορές πλέον να προκαλούν οριακή αύξηση του όγκου πωλήσεων, και μάλιστα όχι σε όλες τις κατηγορίες, και σημαντική μείωση της αξίας πωλήσεων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητα τόσο των σούπερ μάρκετ όσο και της βιομηχανίας.
Οι πωλήσεις, στις περισσότερες κατηγορίες αγαθών κινήθηκαν καθοδικά, παρά τις πολλές, σχεδόν διαρκείς σε ορισμένες περιπτώσεις, προσφορές. Σύμφωνα με έρευνα της IRI, στην Ελλάδα ο όγκος πωλήσεων κατά το α’ εξάμηνο του 2015, πριν μάλιστα την επιβολή των capital controls και τη μεγαλύτερη υποχώρηση της κατανάλωσης από τον Αύγουστο κι έπειτα, υποχωρούσε κατά 1,9%.
Μάλιστα το πρόσημο ήταν αρνητικό σε όλες τις βασικές κατηγορίες προϊόντων, εκτός από δύο, με τη μεγαλύτερη μείωση, 8%, να καταγράφεται στα είδη προσωπικής φροντίδας. Στα αναψυκτικά, κατηγορία όπου οι προσφορές είναι διαρκείς και οι εκπτώσεις τιμών πολύ μεγάλες, ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά 5,9% και η αξία πωλήσεων κατά 3,9%.
Ακόμη πιο απογοητευτικά είναι τα αποτελέσματα των προσφορών στην κατηγορία των αλκοολούχων ποτών. Αν και μέσα στο 2015 οι προωθητικές ενέργειες στην κατηγορία αυξήθηκαν κατά 5,3%, ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε σε σύγκριση με το 2014 κατά 7,3% και η αξία πωλήσεων κατά 6,4%.
Οι μοναδικές κατηγορίες όπου παρατηρείται αύξηση πωλήσεων είναι τα φρέσκα και τα κατεψυγμένα τρόφιμα.