Η είδηση είναι συγκλονιστική αλλά ποιος να την αναλύσει; Αυτή την στιγμή κατασκευάζονται σε όλο τον κόσμο 377 πλοία Ελλήνων εφοπλιστών, ούτε ένα σε ελληνικό ναυπηγείο! Μπορεί κανείς να αναλογιστεί πόσες θέσεις εργασίας και πόσα δισ. ευρώ τζίρο θα είχε η χώρα αν κατασκεύαζε η ίδια τα πλοία της;
Τώρα κινδυνεύουμε ωστόσο με κάτι ακόμα χειρότερο. Ο Πειραιάς να ζήσει ότι και το Λονδίνο το 1990, δηλαδή να δει τα εφοπλιτικά γραφέια να τον εγκαταλείπουν λόγω νέων φόρων.
Συγκεκριμένα είναι πολύ πιθανό ένα μαζικό κύμα «φυγής», αντίστοιχο με εκείνο που έλαβε χώρα στα μέσα της δεκαετίας του 1990 από το Σίτι του Λονδίνου, όταν η κυβέρνηση της Αγγλίας αποφάσισε να αυξήσει τη φορολογία των εφοπλιστών.
Αρκετοί πλοιοκτήτες έχουν αρχίσει ήδη να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για να μεταφέρουν την έδρα τους εκτός Ελλάδας, με το Ντουμπάι, τη Σιγκαπούρη, την Κύπρο και τη Μάλτα να βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος λόγω των χαμηλών συντελεστών φορολόγησης και του σταθερού πλαισίου που διέπει τις επιχειρήσεις.
Ήδη αυτή τη στιγμή τα εφοπλιστικά γραφεία της Αθήνας «πολιορκούνται» από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου, προσφέροντας στην κυριολεξία «γη και ύδωρ» για να μεταφέρουν την έδρα τους σε άλλες χώρες.
Να σημειωθεί ότι τα έσοδα της ελληνικής οικονομίας από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα αυξήθηκαν πέρυσι κατά 9,04% και ανήλθαν σε 13,18 δισ. ευρώ, έναντι 12,08 δισ. ευρώ το 2013, ενώ παράλληλα η ναυτιλία εισέφερε στα κρατικά ταμεία 420 εκατ. ευρώ μετά τη συμφωνία προαιρετικής εισφοράς.
Συνολικά η συνεισφορά της ποντοπόρου ναυτιλίας στο ελληνικό ΑΕΠ υπερβαίνει το 7% τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ μαζί με τις παραναυτιλιακές δραστηριότητες προσφέρει πάνω από 192.000 θέσεις εργασίας.