«Τρικυμία» στην εμπορική ναυτιλία - Επιπλέον μισός μήνας ταξίδι λόγω των επιθέσεων των Χούθι

H εκτροπή των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβώτιων μέσω του Ακρωτηρίου Καλής Ελπίδας σημαίνει επιπλέον καθυστερήσεις στο ταξίδια των πλοίων, εξαιτίας των επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους από τους φιλοϊρανούς αντάρτες Χούθι της Υεμένης. Και φυσικά, το πρόβλημα δεν είναι μόνο χρονικό, αλλά κυρίως οικονομικό, μιας και έχουμε να κάνουμε με εμπόριο.  Οι επιθέσεις των Χούθι κατά της εμπορικής ναυτιλίας που ξεκίνησαν στις 19 Νοεμβρίου, κλιμακώθηκαν την περασμένη εβδομάδα και ήδη τα τελευταία 24ωρα έχουν συσσωρευθεί τεράστια προβλήματα στις θαλάσσιες μεταφορές στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, μια στενή πλωτή οδό μέσω της οποίας διέρχεται περίπου το 20-30% του παγκόσμιου εμπορίου.

Πλέον, σχεδόν όλα τα δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία που κανονικά θα διέρχονταν μέσω της Διώρυγας του Σουέζ στον Ινδικό Ωκεανό, επαναδρομολογούνται στην ήπειρο της Αφρικής, γεγονός που προσθέτει μίνιμουμ 14 έως 15 ημέρες κατά μέσο όρο στο θαλάσσιο ταξίδι τους.

Εφόσον όλες οι μεταφορές που κατευθύνονται προς το Σουέζ αναδρομολογούνταν, θα υπήρχε περίπου 6% μείωση της προσφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε ετήσια βάση. Κάτι τέτοιο θα ανεβάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των πλοίων, με αύξηση της τιμής των προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή, ανατρέποντας την έως τώρα συζήτηση και τα δεδομένα για το πώς θα περιοριστεί ο πληθωρισμός σε παγκόσμια κλίμακα.

Τι προβλέπουν οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες

Ενδεικτικό του τεράστιου προβλήματος που έχει δημιουργηθεί είναι ότι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Hapag Lloyd, MSC και Maersk, η μεγάλη πετρελαϊκή εταιρεία BP και ο όμιλος πετρελαιοφόρων Frontline ανέφεραν ότι θα αποφύγουν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και θα επαναδρομολογήσουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική τα πλοία τους.

Η διεθνής εταιρεία logistics DHL προειδοποίησε ότι «η εκτροπή θα αυξήσει σημαντικά τους χρόνους διέλευσης μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και θα απαιτήσει από τις ναυτιλιακές γραμμές να αυξήσουν την προγραμματισμένη χωρητικότητα».

Ο Κόρεϊ Ράνσλεμ, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακής ασφάλειας Dryad Global, προβλέπει ότι η απειλή για τη ναυτιλία «θα συνεχιστεί στο άμεσο μέλλον όσο συνεχίζεται η σύγκρουση στη Γάζα», είπε στο CNBC.

«Ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο ο συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ θα συγκροτηθεί, θα μπορούσαμε επίσης να δούμε το επίπεδο απειλής κατά της εμπορικής ναυτιλίας να μειώνεται εάν οι προσπάθειές τους είναι αποτελεσματικές», είπε.

Επίσης, κάποια πλοία εξακολουθούν να περνούν από τη Διώρυγα του Σουέζ, φέροντας ένοπλους φρουρούς επί του σκάφους, όπως αναφέρει το Reuters.

Τις τελευταίες ημέρες, τουλάχιστον 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχαν περάσει από το Σουέζ και προσέγγιζαν την Υεμένη μεταφέροντας καταναλωτικά αγαθά και σιτηρά, με προορισμό χώρες όπως η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, είναι τώρα αγκυροβολημένα στην Ερυθρά Θάλασσα μεταξύ του Σουδάν και της Σαουδικής Αραβίας.

Πόσο πιο ακριβό είναι πλέον το δρομολόγιο

Αξίζει να σημειωθεί πως πέραν των εκτιμώμενων καθυστερήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα, από την αλλαγή των δρομολογίων, παρουσιάζεται και μια έντονα αυξητική τάση στις τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Στην ιστοσελίδα freightos.com παρουσιάζεται η τιμολόγηση για ένα κοντέινερ 40 ποδών που βάσει δρομολογίου διέρχεται τη Διώρυγα του Σουέζ. Η τιμή του έχει εκτοξευτεί στα 2.617 δολάρια από τα 2.414 δολ. μέσα σε δύο ημέρες.

Παράλληλα, η διακοπή των ενεργειακών ροών στην Ερυθρά Θάλασσα είναι απίθανο να έχει μεγάλες επιπτώσεις στις τιμές του αργού και του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), δήλωσε τη Δευτέρα η Goldman Sachs, καθώς τα πλοία μπορούν να ανακατευθυνθούν. «Εκτιμούμε ότι μια υποθετική παρατεταμένη ανακατεύθυνση των πλοίων θα αύξανε τις τιμές του αργού πετρελαίου κατά 3-4 δολάρια ανά βαρέλι», ανέφερε η επενδυτική τράπεζα.

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης